Hoppa till innehåll
Anmäl skada

Vill du göra en skadeanmälan? Fyll i din anmälan nedan.
Ta fram ditt försäkringsnummer innan du påbörjar ärendet.

Skadeanmälan

Vill du anmäla en skada på ditt hus? Här skickar du in din skadeanmälan till oss. Innan du anmäler din skada är det bra om du checkar av våra vanliga frågor nedan, så kanske du kan få hjälp direkt. När du har anmält din skada kontaktas du av en handläggare.

När skada har inträffat

Om en skada inträffar är det viktigt att du gör vad som står i din makt för att begränsa skadans omfattning. Åtgärda det mest akuta, och gör en skadeanmälan.

Om du bor i en bostadsrättsförening eller hyr din bostad så är det viktigt att tänka på att du ska anmäla skador till bostadsrättsföreningens styrelse eller till din hyresvärd. 

Skada på resa

Har du eller någon i familjen drabbats av allvarlig skada eller sjukdom utomlands och behöver läggas in på sjukhus för vård kontaktar du SOS International +46 8 670 40 00 oavsett tid på dygnet. Kontakta alltid SOS International vid en större skada eller sjukdom. Det kan till exempel handla om en operation, ett benbrott som måste gipsas eller om du måste resa hem.

Vid mindre allvarliga fall kan du kontakta närmaste doktor på vistelseorten för vård. Vi godkänner i dessa fall inte läkarbesök via digitala vårdgivare. Det är viktigt att du ser till att alla läkarbesök blir noga dokumenterade.

Viktigt att tänka på: 

  • Spara alla handlingar och kvitton på utlägg som du vill ha ersättning för.
  • Sök vård för sjukdomen eller olycksfallet från första dagen den inträffar.
  • Be om läkarintyg där det tydligt framgår diagnos, läkarens ordination om vila, aktuell behandling och medicinering.
  • Ta fram ditt försäkringsnummer som du hittar på ditt försäkringsbrev.

Innan du anmäler en skada

Här hittar du vanliga frågor som vi brukar få från våra kunder. Om svaren inte kan hjälpa dig är du välkommen att kontakta vår kundservice eller göra din skadeanmälan direkt. Se checklista nedan under Vanliga frågor vilka dokument du behöver bifoga vid skadeanmälan. 

Att tänka på

Innan du anmäler en skada är det bra om du har kännedom om självrisken för din försäkring.

  • Självrisken för Nybyggnadsförsäkringen (Byggfelsförsäkring) är 0,5 prisbasbelopp per fel, dock max tre självrisker under försäkringsperioden.
  • Grundsjälvrisken för Nybyggnadsförsäkring är 0,5 prisbasbelopp per skadetillfälle.
  • Försäkringen GarBo Dolda fel är självriskbefriad, men inga skador under 0,2 prisbasbelopp utreds och ersätts av försäkringen.
  • Prisbasbeloppet för 2024 är 57 300 kronor. 0,5 prisbasbelopp är då 28 650 kronor och 0,2 prisbasbelopp 11 460 kronor.

Skador - Vanliga frågor

Innan du anmäler en skada till oss kan det vara värt att kolla med en entreprenör vad det kan kosta att åtgärda skadan. Om kostnaden understiger självrisken kan du beställa arbetet utan att först göra en anmälan till oss.

Fel och skador som upptäcks under byggtiden ansvarar ditt byggföretrag (entreprenören) för. Därför är det bra om du i första hand vänder dig dit innan du gör din skadeanmälan.

Färdigställandeförsäkringen gäller om din byggare (entreprenören) går i konkurs under byggtiden, och som längst i tolv månader från om med slutbesiktning. Sammanställ vilka fakturor du har betalat till entreprenören och skicka med kopior på dem tillsammans med din skadeanmälan.

Fel och skador som upptäcks under de första två åren, alltså under garantitiden, ansvarar byggföretaget (entreprenören) för, och det är dit du vänder dig i första hand.

Nybyggnadsförsäkringen gäller för fel och skador som upptäcks under denna period endast om entreprenören gått i konkurs eller av annat skäl inte kan fullgöra sitt åtagande.

Den här typen av skada ersätts inte genom Nybyggnadsförsäkringen, oavsett skadeorsak. Vi rekommenderar dig i stället att göra en anmälan till ditt hemförsäkringsbolag.

När du ska göra en skadeanmälan behöver du bifoga ett antal dokument till din anmälan, för att vi ska kunna göra en bedömning. Nedan kan du se vilka dokument du behöver ha till hands för respektive försäkring. 

Dolda fel-försäkring
- Samtliga köpehandlingar
- Överlåtelsebesiktingsprotokoll (om detta utförts)
- Reklamation till säljaren
- Bild på skadan
- Skriftligt skadeutlåtande
- Två offerter för åtgärd
- Ritning/skiss
- Anmälan till villahemförsäkringsbolag samt kopia på beslut

Nybyggnadsförsäkring 
- Slutbesiktningsprotokoll
- Garantibesiktningsprotokoll
- Entreprenadavtal inklusive bilagor
- Beslut Villahemförsäkringsbolag 
- Intyg/egenkontroller exempelvis våtrumsintyg
- Skadeutlåtande från sakkunnig
- Eventuell reklamation mot ansvarig part

Färdigställandeförsäkring
- Statusbesiktningsprotokoll alternativt slutbesiktningsprotokoll
- Kopia på betalade fakturor samt betalningsverifikat från banken
- Entreprenadavtal med lyftplan
- Leveransbeskrivning
- Hävningsunderlag (om aktuellt)